Remedial teaching

Carin is geregistreerd bij de LBRT. Dit is de landelijke beroepsvereniging voor remedial teaching. Zo blijft zij op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en methodes.

Het beheersen van de basisstof is belangrijk voor een goede ontwikkeling op het gebied van lezen, taal, spelling en begrijpend lezen. Lukt dat niet, door bijvoorbeeld een vermoeden van dyslexie, dan zal eerst in kaart worden gebracht wat het kind zich al eigen heeft gemaakt. Daarna wordt, wanneer nodig, de basisstof herhaald en wordt er vanuit daar stap voor stap weer verder uitgebouwd. Door herhaling en oefening krijgt het kind weer vertrouwen in zichzelf en zal zich weer verder ontwikkelen.

Bij Taal in Balans volgen we het volgende traject. We beginnen met een intakegesprek. Daarin wordt onderzocht wat de behoeften en sterke kanten van het kind zijn. Na een intakegesprek wordt er, indien nodig, een didactisch onderzoek afgenomen. Dit onderzoek wordt geanalyseerd en dan wordt er een handelingsplan voor 10 weken geschreven. Daarna gaan we aan de slag. Na 10 weken volgt een evaluatie om te kijken of het doel behaald is. Voor de kinderen waarbij geen onderzoek nodig is, kan na de intake direct met de remedial teaching worden gestart.

Advies

Wanneer scholen advies willen op het gebied van taal, lezen, spelling en begrijpend lezen wordt in een kennismakingsgesprek besproken wat precies de hulpvraag is. Er wordt vervolgens een offerte opgemaakt waarin de doelstelling en het verwachte aantal uren worden beschreven. Bij advies kun je denken aan verbetering van lesgeven volgens EDI-model, meer halen uit je lessen aanvankelijk en voortgezet leesonderwijs of in het algemeen kwalitatief betere lessen geven.